Perjantai 20.09.2019
NopolaNews 1.0 (2005 - 2012)
Julkaisut
Hae sisällöistä

 
Aurinko paistaa ja latu on auki! Mikäs sen parempi :)
Helmikuun tervehdys Nopolasta!Helmikuun tervehdys Nopolasta!

Helmikuun tervehdys Nopolasta!

15.2.2019 Nopolan päiväkoti, Henna Saari

Tervehdys ja hyvää alkanutta vuotta 2019 Vekaroidenkin puolesta! Nopolan päiväkodin Vekaroiden ryhmään saapui vuoden alusta uusi varhaiskasvatuksen opettaja Henna eli minä, joka tätä juttua täällä raapustan. Valmistuin joulukuussa 2018 Jyväskylän yliopistosta kasvatustieteiden kandidaatiksi/varhaiskasvatuksen opettajaksi ja tämä on ensimmäinen "ikioma" päiväkotiryhmäni. Olen ollut ennen opiskelujani sekä opiskelujen ohella töissä jo viitisen vuotta erilaisissa ryhmissä, mutta nyt ensimmäistä kertaa Kyyjärven varhaiskasvatusyksikössä. Työtiimiini kuuluvat lisäkseni lastenhoitajat Maire ja Jaana. Meillä on hyvä tiimihenki ja asioita tehdään positiivisella mielellä ja arjen huumorilla! Vekaroiden lapsiryhmä koostuu 3-5 -vuotiaista lapsista – eniten taitaa olla tällä hetkellä 4 –vuotiaita. Ryhmä on poikavaltainen, mutta tyttöenergian puolia on onneksi pitämässä kuitenkin 4 tyttöä (meidän aikuisten lisäksi)! Alkuvuonna Vekaroiden ryhmässä pinnalla ovat olleet luistelu, hiihto, arjen rutiinit ja matemaattinen ajattelu.

Alkuvuosi käynnistyi uuden opettajan tutustuessa lapsiin ja lasten tutustuessa uuteen opettajaan. Myös aikuiset ovat tutustuneet toisiinsa ja olemme yhdessä luoneet lapsilähtöisiä ja sujuvia rutiineja arkeen. Olemme minimoineet siirtymät ja saaneet arjen rullaamaan hyvin. Olen tukenut lasten osallisuutta esimerkiksi aloittamalla kuukausittaiset lasten kokoukset, joissa kerätään lasten toiveita leikkivälineistä ja toiminnasta. Lasten osallisuutta on lisätty myös ryhmään tehdyllä leikkitaululla, josta lapset näkevät sen hetkiset leikki- ja toimintavälineet ja voivat itse valita näin ollen mieluisan tekemisen. Osallisuuden perusedellytyksiin kun kuuluu lasten tietoisuus käytettävissä olevista materiaaleista.

 Kevätlukukausi 2019 jakautuu Vekaroilla varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden mukaisesti lasten toiveita ja tarpeita kuunnellen. Joka kuukausi painottuu tietty oppimisen alue muita enemmän, mutta toiminta on kuitenkin monipuolista ja eheytettyä läpi kevään. Oppimisen alueita ovat kasvan, liikun ja kehityn, tutkin ja toimin ympäristössäni, kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot sekä minä ja meidän yhteisömme. Toiminnan lähtökohtana ovat lapset, heidän kiinnostuksen kohteensa, kehitystasonsa sekä tarpeensa.

Tammikuun teemana oli oppimisen alue "kasvan, liikun ja kehityn". Oppimisen alue pitää sisällään liikuntaan, ruokakasvatukseen sekä turvallisuuteen ja terveyteen liittyviä tavoitteita. Liikunta on ollut lapsilähtöistä, omaehtoista sekä ohjattua. Olemme luistelleet, hiihtäneet, jumpanneet ja laskeneet pulkkamäkeä. Ruokailussa olemme opetelleet hyviä ruokailutapoja ja miettineet paljonko otamme ruokaa lautaselle. Olemme maistelleet rohkeasti uusia makuja ja keskustelleet ruokahävikistä. Terveyteen ja turvallisuuteen olemme tähdänneet esimerkiksi liikenteessä liikkumisen opettelun avulla sekä henkilökohtaisen hygienian ylläpitämisen kautta.

Helmikuun teemana on "tutkin ja toimin ympäristössäni". Tämä oppimisen alue pitää sisällään matemaattiseen ajatteluun, ympäristökasvatukseen sekä teknologiakasvatukseen liittyviä tavoitteita. Matemaattista ajattelua olemme kehittäneet pelipäivien, erilaisten matemaattisten "pöytätekemisten" sekä arjen matematiikan kautta. Lapsia lasketaan aamuhetkellä, numeroita bongataan kirjaston seiniltä, mietitään yhdessä sijaintikäsitteitä ja muotoja arjessa. Väritetään erilaisia muotoja, lajitellaan ja luokitellaan eläimiä ja rakennellaan mallista samanlaisia torneja. Ympäristökasvatusta herättelemme Vihreän lipun hengessä. Nopolan päiväkoti kuuluu Vihreä lippu -päiväkoteihin, mikä tarkoittaa käytännössä kestävään kehitykseen tähtäämistä ja ekologiseen elämäntapaan opettelua. Kevään teemana on energia - sen eri muodot ja sen säästäminen. Teknologiakasvatusta tavoittelemme opettavaisten tablettipelien kautta ja esimerkiksi keskustelemalla omasta ruutuajasta ja siitä, kuinka pelit voivat vaikuttaa meihin.

Alkuvuoteen on mahtunut edellisten lisäksi tietysti paljon muutakin. Ollaan käyty kirjastossa kaksi kertaa lainaamassa lasten valitsemia kirjoja, jäädytetty jäätimantteja ulkona, maalattu, muovailtu, leikitty, pidetty lasten kokouksia, vaihdeltu leluja lasten toiveiden mukaan, tehty kaulakoruja ja hamahelmitöitä, rakenneltu geomaceilla, tehty lattiapalapelejä,...ja oletettavasti paljon muuta.