Torstai 18.07.2019
NopolaNews 1.0 (2005 - 2012)
Julkaisut
Hae sisällöistä

 
Porrastreeni kohottaa kuntoa nopeastiPorrastreeni kohottaa kuntoa nopeasti

Porrastreeni kohottaa kuntoa nopeasti

8.7.2019 Kyyjärven Kyky ry / Tanja Kyrönlahti

Kun lähdet ensimmäistä kertaa kokeilemaan porrastreeniä, ota kevyesti. Portaissa jalat ja keho joutuvat uudenlaiselle rasitukselle ja voit liian rankalla ensitreenillä saada pohkeet niin jumiin, ettet kävele viikkoon. Hiljaa hyvä tulee.

Käy ensin tutustumassa portaisiin rauhassa. Tee vaikka tehokas porraskävely ensimmäisellä käyntikerralla. Kävele portaita ylös ja alas, esimerkiksi 20-30 min. Anna lihastesi tottua portaisiin kaikessa rauhassa. Lepäile päivä-pari ja katso miten lihakset reagoivat porraskävelyyn.

Muutaman päivän päästä voit lähteä kokeilemaan jo oikeaa treeniä. Aikaa porrastreeniin voi varata sen verran, minkä itse haluaa. Voi tehdä pidempää kevyttä treeniä tai lyhyempää rankempaa treeniä. Tehokkaan intervallitreenin tekee portaissa jo puolessa tunnissa, aloittelijalle riittää 20 minuuttia. Toisin kuin tavallisessa juoksussa, portaissa keho saa uudenlaista ärsykettä, joten kuntokin kehittyy nopeammin.

Lisäkuvissa porrasharjoitus I. (Sama ohjelma löytyy portaiden luona olevasta postilaatikosta laminoituna)