Päivi Peltokangas
Meiltä ja muualta
Meiltä ja muualta
17.02.2024
Hannes Keskitalo (Mirjami Iiruu)
Kyyjärven kunnan Hokkalan kyläyhdistys ry.
OLIPA KERRAN HOKKALASSA AUTOREMONTTIPAJA (Osa 9) (Hannes Keskitalon kertomaa)
Ruskeasantainen alkuperäinen valtatie 16 kulki viivasuorana Rajalasta Mäkelän
mutkaan, itään n. 800 metriä Hokkalan väljän taivaan alla. Se leikkasi kylän kahtia ja
oli pätkä Vaasa-Lintulahti (Kyyjärven nykyinen kirkonkylä)- Kuopio valtaväylää.
Sitä raskas- ja kevytliikenne kulki siihen asti, kunnes uusi kestopäällysteinen väylä
sujahti kylän etelälaitaa sivuten, vuoden 1966 alusta 7 m leveänä urana.
Hokkalan autoverstaan pihaan oli kerääntynyt miehiä pitämään ”pikkuparlamentin”
istuntoa. Minkälaiset kulkuväylät täällä oli muinoin, yksi mies aprikoi? Toinen
vastasi, että helpoin tapa oli kulkea sulanmaan aikana veneellä vesistöjä pitkin, niin
teki Kyyjärven ensimmäiset asukkaat Pölkit vuonna 1559 ja varmaankin Tapani
Hokkanen 1656, kun tuli perustamaan Hokkalan uudistaloa.
mutkaan, itään n. 800 metriä Hokkalan väljän taivaan alla. Se leikkasi kylän kahtia ja
oli pätkä Vaasa-Lintulahti (Kyyjärven nykyinen kirkonkylä)- Kuopio valtaväylää.
Sitä raskas- ja kevytliikenne kulki siihen asti, kunnes uusi kestopäällysteinen väylä
sujahti kylän etelälaitaa sivuten, vuoden 1966 alusta 7 m leveänä urana.
Hokkalan autoverstaan pihaan oli kerääntynyt miehiä pitämään ”pikkuparlamentin”
istuntoa. Minkälaiset kulkuväylät täällä oli muinoin, yksi mies aprikoi? Toinen
vastasi, että helpoin tapa oli kulkea sulanmaan aikana veneellä vesistöjä pitkin, niin
teki Kyyjärven ensimmäiset asukkaat Pölkit vuonna 1559 ja varmaankin Tapani
Hokkanen 1656, kun tuli perustamaan Hokkalan uudistaloa.