Kyyjärven verkkolehti | heinäkuu 2009
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Kesäretkipäivä

Teimme lasten kanssa pienen kesäretken ja pysähdyimme Lievestuoreella pieneen eläinpuistoon Ysitien lemmikkieläinpuisto.


Tuliko sitä lohta?Moottoripyörällä Tiipetiin (13)

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

 

Katso lisäkuvat   

Moottoripyörällä Tiipetiin (13)

1.7.2009 Teksti ja kuvat: Erkki Peura / AT

Xining, pyörät junasta. Lento Pekingistä iltapäivällä 26 kesäkuuta ja 3 tunnin päästä olimme Xining:n kaupungissa Qin Hai:n provinsissa.

Taksilla suoraan rautatieasemalle jonka varastossa pyörät odottelivat meitä. Ainoat vauriot mitkä junamatkan aikana olivat syntyneet oli Tatun Varaderon tankki. Tankiiin oli tullut suuri lommo. Olihan meillä tietenkin vakuutukset kuljetukseen mutta nämä vakuutukset eivät loppujen lopuksi kattaneet tätä vauriota tai ei ehkä mitään. Pyörien ajokuntoon saattamisen jälkeen siirryimme hotelliin. Siellä sitten normaaliin tyyliin sauna, ilallinen ja unta kuulaan.
Illalla hotellissa vielä käytiin matkan pääkohdat läpi. Tatulle, protokollan mukaan ojennettiin viralliset matkakartat ja toivottiin, että hän ohjaa meidät turvallisesti Lhasaan.

Lähtö kohti Tiipettiä, Xining ja Golmud

Seuraavana päivänä oli vihdoin lähtö ensin kohti Golmud:ia ja sieltä muutaman korkeanpaikan harjoituspäivän jälkeen Tiipettiin. Xining – Golmud hieman vajaa 700 kilometriä pitkä osuus on pätkä jota olemme ajaneet ennenkin, hyvä lähestulkoon suora tie jossa ainoa ongelma on bensa-asemien vähäisyys. Matkalla on sellaisia 20 - 40 kilometrin suoria ja maastossa ei ole oikeastaan mitään erikoista nähtävää joten välillä meinaa tulla uni silmään.
Koska tämä matka on hieman puuduttava niin piristettiin sitä kahvilla joka keitettiin tatun upo-uudella monipolttoainekeittimellä. Ennen kahvipaikalle saapumista piti tietenkin katsoa miltä AT näyttää ’levossa’ kunhan ensin maa pettää alla eikä halua omia luita katkoa.

Jotta edes jotain mielenkiintoista tapahtuisi niin onneksi sitä järjesti Gunther tai paremmin hänen BMW. Saksalainen insinööritaidonnäytteen tuloksena syntynyt virtalukko särkyi yhdellä bensa-asemalla jota sitten jouduttiin korjailemaan. Qing Hai provinsissa saa jo hieman esituntumaa Tiipetistä sillä täällä asuu aika paljon Tiipetin Buddhalaisia jotka harjoittavat uskontoa ja pukeutuvat perinteisiin asuihin.

Golmud:in kaupungista on myös tullut suhteellisen tuttu paikka, siellä ollaan vierailtu useita kertoja. Kaupunki on noin 2800 metriä merenpinnan yläpuolella joten se on ollut meidän ensimmäinen paikka jossa olemme totutelleet korkeaan ilmanalaan. Samalla täältä saa tarvittavat luvat Tiipettiin matkustamista varten. Tiipethän on osa Kiinaa mutta sinne matkustaessa länsimaalaiset tarvitsevat erityisluvat. Golmud on myös ollut perinteinen kaasuttimien säätö kaupunki, jotta saadaan pyörät pelaamaan kun lähdetään kipuamaan ’maailman katolle’.
BMW oli ruisku joten siihen ei tarvittu tehdä mitään säätöjä mutta kaikkiin Hondiin vaihdettiin suuttimet ja säädettiin seosta.

Ne muutamat päivät jotka vietettiin Golmud:ssa menivät suhteellisen nopeasti, otettiin sellainen rento meininki ja nautittiin elämästä. Vuoden aikana oli paikallisesta vaatimattomasta paikallisesta saunasta kasvanut useampikerroksinen huvittelulaitos jossa käytiin rentoutumassa muutaman kerran.
Edellisellä kerralla meillä oli ollut hieman ongelmia korkeudesta joten tällä kertaa olimme varautuneet siihen paremmin. Olin löytänyt internetistä artikkelin jossa oli testattu (ei kliininsesti) Ginkgo Bilobaa estämään ongelmia jotka syntyvät kun siirrytään suhteellisen nopeasti korkeammalle paikalle. Testin aikana yli puolelle henkilöistä Ginkgo Biloba oli tuonut avun. Nyt söimme näitä pillereitä siinä toivossa, että niistä olisi meillekin hyötyä.