Kyyjärven verkkolehti | lokakuu 2008
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

 

Katso lisäkuvat   

Moottoripyörällä Tiipetiin (1)

10.10.2008 Teksi ja kuvat: Erkki Peura - AT

Matkakertomukset alkavat.

(Isompi kuva kartasta tästä linkistä.)

Alustus

Tämä tarina kertoo kahdesta matkasta moottoripyörällä Tiipettiin. Ensiksi matkasta joka ei kumminkaan vienyt meitä Lhasaan asti mutta oli muuten hyvin tapahtumarikas. Toisesta jossa olimme ottaneet opiksi ensimmäisen matkan vastoinkäymisistä ja joka vei meidät vihdoin kauan unelmana olleeseen Lhasaan heinäkuun ensimmäisenä päivänä 2004.

Jokin vuosi sitten kirjoitin tarinan moottoripyöräilystä Kiinassa sekä Aasian suurimmasta kokoontumisajosta Yinchuan:in kaupungissa (Ningxia-provinssi keski Kiinassa). Kokoontumisajo matkan jälkeen olemme tehneet useita lyhyitä sekä pitempiä matkoja Kiinan sisällä, joista olisi paljonkin kerrottavaa. Jouduin palaamaan takaisin Suomeen tammikuussa 2003 jolloinka työsopimukseni päättyi mutta jotain jäi Kiinaan, tietenkin ne kaverit joiden kanssa jaoin vapaa-ajan niin moottoripyöräilyn, tikanheiton kuin muiden harrastusten suhteen mutta jäi sinne myös osa sisintä, sen verran mielenkiintoinen maa Kiina on. Yinchuan:in matkan jälkeisen kesän sekä tulevan talven aikana meillä oli paljon puhetta uudesta matkasta Kiinassa joka olisi ehkä hieman haastavampi sekä jotain mikä jäisi mieleen pitkäksi aikaa. Se taisi olla Tatu joka ensimmäisenä mainitsi Tiipetin, eikä siinä paljon tarvittu kun muut (Jari, Gunther, Petri ja minä) olivat heti mukana.

Ensimmäinen yritys v. 2003 / Alkujärjestelyt

Voin olettaa, että usealla tämän jutun lukijalla on joskus ollut haaveena päästä ajamaan moottoripyörällä johonkin sellaiseen maahan tai paikkaan jossa on jotain sellaista mitä omasta maasta tai Euroopasta ei enää löydy. Meille, tämän matkan tekijöille, Tiipet oli ollut ehkä jossain määrin haaveena useamman vuoden ajan ja nyt kun olimme ajelleet Kiinassa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vaihetelevissa olosuhteissa se alkoi tuntua toteuttamiskelpoiselta idealta. Kun päätös matkan kohteesta oli syntynyt, Lhassa Tiipetissä aloimme suunnitella sen käytännön järjestelyitä. Keväällä 2003 aloin ottaa selvää korkean paikan haasteista niin pyörien kuin myös ajajien suhteen, sillä Tiipetissä tultaisiin ajelemaan korkeimmillaan n. 5700 metriä merenpinnan yläpuolella. Pyörinä tällä kertaa meillä oli Honda Varadero (Tatu), Honda African Twin (Jari), Yamaha TDM (Gunther), BMW GS (Petri) ja Honda X11 (itse, Jari hienona miehenä lainasi pyörän käyttööni matkaa varten) joista kaasuttimien säätöjä tarvittiin muihin paitsi BMW ja X11 (ruiskukoneita). Kaasuttimien säätöihin ei löytynyt yhtä selkeää kaavaa mutta apua sain asiaan usealta eri ihmiseltä Suomessa, joten kiitokset siitä heille. Lääkityksestä, lähinnä korkeanpaikan sairauksista (AMS, Acute Mountain Sickness) sain hyvää tietoa Internetistä sekä tapaamalla Suomessa lääkärin jolla oli parempaa tietoa moisesta asiasta. Myös tarvittavat reseptilääkkeet sain hänen toimesta. Ajovarusteissa luotimme kotimaiseen laatuun, elikkä Rukka päällä joka säällä.

Talven kääntyessä kevääksi kaikki asiat alkoivat pikku hiljaa loksahtaa kohdilleen ja tietenkin matkajännitys kohoamaan. Yksi pieni huoli tuli yllättäen kuvaan mukaan kun SARS-virusta oli löytynyt Kiinassa ja joitain ihmisiä oli myös menehtynyt siihen. Se ei kumminkaan lannistanut meitä ja matkajärjestelyt jatkuivat sunnitelmien mukaan. JATKUU

Ps. Kuvissa esiintyviltä henkilöiltä on kysytty kiinaksi ja/tai englanniksi saako kuvan julkaista internetissä.