Kyyjärven verkkolehti | kesäkuu 2009
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

 

Katso lisäkuvat   

Moottoripyörällä Tiipetiin (12)

1.6.2009 Teksti ja kuvat: Erkki Peura / AT

Ensimmäinen Tiipetin valloitus oli jollain lailla epäonnistunut, toisaalta se oli ollut hyvinkin antoisa matka kaikkine tapahtumineen joita sen aikana oli ryhmälle tapahtunut. (Tästä alkaa toinen matka)

Saimme kuulla jälkeen päin, että vaikka olisimme päässeet Tiipetin rajalle ei meillä olisi ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä sen yli. Kiina oli sulkenut koko Tiipetin ulkomaalaisilta SARS:in takia. Ajatus uudesta yrityksestä oli kumminkin jäänyt kytemään.

Talven aikana pikku hiljaa uutta Tiipetin matkaa alettiin suunnittelemaan ja nythän meillä oli selvempi käsitys asioista joihin pitää kiinnittää tarkempaa huomiota. Jari ja Gunther asuivat vielä Pekingissä, Tatu muutti talven aikana Australiaan ja minä taasen olin suomessa. Kaikilla muilla oli pyörät matkaa vasten valmiina paitsi minulla.

Keväällä lähdin kummipoikani kanssa lomalle Pekingiin, matka jonka olin hänelle luvannut ja samalla halusin näyttää miltä maailman suurimman maan pääkaupunki näyttää siellä asuneen sitä esitellessä. Loman aikana kävimme myös kaupungin parhaassa moottoripyöräkaupassa, FHL Motors:ssa, katsomassa millaisia pyöriä siellä oli sillä hetkellä myynnissä. Tämä visiitti osoittautuikin sellaiseksi mikä antoi minulle myös mahdollisuuden osallistua uuteen Tiipetin matkaan, myynnissä oli Honda African Twin vuosimallia –88. Kun sitä tarkastelin niin huomasin, että pienen laiton jälkeen siitä saisi hyvän menopelin vaativalle matkalle. Jarin vaimon avustuksella pyörän hintakin saatiin neuvoteltua kohtuulliseksi. Ostopäätös oli syntynyt ja ei muuta kuin kirjaamaan ylös kaikki osat mitkä siihen pitäisi vaihtaa ja mitä täytyy ostaa varalle ennen varsinaista matkaa. Onneksi siitä listasta ei tullut kovinkaan pitkä. Takaisin Suomeen hankkimaan tarvittavia osia niin tähän ’uuteen’ AT:hen kuin myös muiden pyöriin.

Suomesta Pekingiin siirtyi sitten useita palarenkaita työkavereiden mukana, sillä niitä ei ollut saatavilla Kiinassa. Pekan (Neste) kiitettävällä avustuksella saatiin sopivat hinnat tarvittaviin tarvikkeihin sekä vara-osiin. Rukkalta saatiin myös avustusta asuihin, jotka muuten olivat ihan ykkösiä matkan aikana.
Vuoristo tautiin tuli uutta tietoa intenetistä. Tein lyhyen selostuksen taudeista mitä meitä voisi kohdata matkalla, niiden oireista, pahimmasta lopputuloksesta jos sellaisen saa, hoidosta ja lähetin sen kaikille. Jari soitti kerran kysyäkseen jotain järjestelyihin liittyvistä asioista. Juteltiin asiat selviksi ja sitten hetken hiljaisuuden jälkeen hän sanoi, että siihen vuoristo tautiinhan voi vaikka kuolla. Tähän en osannut muuta sanoa kuin, niinpä aina ei voi voittaa eikä edes joka kerta ja on hyvä tietää tosiasiat ennekuin matkalle lähtee.

Pyörät olivat jonkin verran uudistuneet edellisestä matkasta sillä nyt Gunther oli vaihtanut TMD:n BMW GS:ään joten tämän retken pyörävalikoima tuli olemaan seuraava Tatu, Honda Varadero, Jari Honda Africa Twin, Gunther BMW GS ja minulla oli tällä kertaan juuri hankittu Africa Twin.
Edellisen kerran Tiipetin valloitus oli tyssännyt sellaisiin seikkoihin kuin; 1) olimme liian aikaisin matkalla (lähtö 26.04, Toutou-joki 05.05 ) jonka takia ilma oli ollut todella kylmää. Tällä kertaa lähtöä oli siirretty pari kuukautta eteenpäin kesäkuun loppu puolelle, 2) kaikki pyörät eivät olleet sopivia Tiipetin maastoon ja varsinkaan niiden renkaat. Nyt kaikkilla oli off-road tyyliset pyörät alla sekä kunnon palakumit, 3) vuoristotauti oli iskenyt edellisellä kerralla aika pahasti, mutta nyt siihen oli varauduttu hieman paremmin, 4) edellisen kerran lähtö tapahtui Pekingistä, mutta tällä kertaa pyörät kuljetettiin junalla Xining:in kaupunkiin Qing Hai:n provinsissa joten olimme lähempänä Tiipetin rajaa. Tiipetin tarvittavat luvat päätimme hoitaa Golmud:sta.

Peking ennen matkaa

Saavuin noin viikkoa ennen matkan alkua Pekingiin ja tämä aika menikin suurimmalta osin matkan loppujärjestelyiden hoitoon. Lähtöpäiväksi olimme valinneet sen päivän kun pyörät ovat Xining:n kaupungissa Qing Hai:n provinsissa.
Koska nyt todella halusimme saavuttaa Tiipetin oli lähtöilalliselle kutsuttu suurempi kaveriryhmä.