Kyyjärven verkkolehti | syyskuu 2009
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Kyyjärvi lanseerasi nuorisotyöllisyyskampanjan

4.9.2009 Matti Muukkonen

Yritysleipomo.fi -kampanjalla pyritään saattamaan ideanikkarit ja mentorit yhteen

Kyyjärven kunta on yhdessä Luoteisen Keski-Suomen Nuorkauppakamarin kanssa lanseerannut nuorisotyöttömyyden tiputtamiseen valtakunnallisesti tähtäävän kampanjan. Yritysleipomo.fi -haastekampanjan perusajatuksena mahdollistaa nuorille työttömille foorumi, jonne he voivat kertoa mahdollisen liikeideansa, jota sitten yhdessä ryhdytään kehittämään. Tavoitteena on, että ideoinnin pohjalta nuorelle syntyisi työpaikka. Apuna ideoinnissa ovat elinkeinoelämän vaikuttajat ja yhteiskunnalliset päättäjät, jotka myös voivat ilmoittautua sivuston kautta. Voipa sivustolla jopa haastaa tuttavan nuoren avuksi.

Kyyjärven kunnanjohtajan ja nuorkauppakamarissa projektista vastaavan Matti Muukkosen mukaan kampanjan tavoitteena on saada yhteiskunnalliset päättäjät ja liike-elämän edustajat ajattelemaan miten heidän omaa kontaktiverkostoa voitaisiin hyödyntää myös työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien hyväksi. ”Paljon puhutaan siitä, että nyt tarvitaan työllisyysfoorumeja ja työväen varaan rakennettavaa työllisyyspolitiikkaa, mutta kuitenkin viime kädessä ideointi ja ideoiden kehittäminen on kaiken a ja o”, kunnanjohtaja Muukkonen kertoo. Hän toivookin, että Suomessa koko ajattelutapa pystyttäisiin muuttamaan yhä enemmän ideakeskeisemmäksi, nykyisen rahakeskeisyyden sijaan. ”Jo koulussa opetettiin, ettei raha ole kuin vaihdon väline ja arvon mitta. Todellinen hyvinvoinnin kasvu sen sijaan syntyy siitä, että ihmiset sekoittavat työtään markkinoihin”, Muukkonen tuo esiin.

Kyyjärven kunnan elinkeinotiimissä on kevään aikana hahmoteltu mallia, jossa uusia liiketoimintaketjuja voidaan synnyttää yhteistyön avulla. Perusviestinä on se, että saamalla yhä useampi osallistumaan markkinoiden toimintaan, laskee myös keskimääräinen verorasitus. Näin ollen työllisyyden kasvulla on positiivinen vaikutus sekä kotitalouksiin että kuntatalouteen. ”Niinpä auttamalla muita, saadaan useampi ihminen työmarkkinoille ja sitä myötä taas verotusta voidaan keventää ja tällöin auttajallekin tulee hyötyä”, Muukkonen selvittää auttamislogiikkaa.

Yritysleipomo.fi -kampanjasivustolta löytyy tarkempaa tietoa kampanjasta ja siitä kuinka osallistua nuorisotyöttömyyden tiputtamiseen. Sivuston on valmistanut Sitefactory oy.

Lisätietoja: Matti Muukkonen, matti.muukkonen@kyyjarvi.fi, 050-3522394 .