Kyyjärven verkkolehti | toukokuu 2010
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Kuntaliitto tiedottaa

1.5.2010 Irma Mäkelä / Mediamyllärit

Viidennen Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun semifinalistit valittu.

Viidennen kerran järjestettävän Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun parhaimmisto on valittu. Yhteensä 41 kilpailutyötä on mukana kilpailussa, jonka voittajat julkistetaan Piiri 2010 -tapahtumassa Tampereella 26. toukokuuta. Kilpailussa palkitaan parhaat työt neljässä sarjassa yhteensä 100 000 euron arvoisilla markkinointikampanjoilla.   

Kilpailutöitä lähetettiin melko tasaisesti kaikkiin sarjoihin. Kilpailukyky-, matkailu- ja vuoden markkinointituote -sarjojen shortlistalle on kullekin valittu viisi työtä. Rekrytointisarjan shortlistalle valittiin kolme työtä.  

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä eli esimerkillistä ja tuloksellista markkinointia.  

- Kilpailuun on osallistunut tänä vuonna monipuolisesti kuntia ja seutuja. Mukana on sekä isoja alueellisia kokonaisuuksia että pienten kuntien markkinointitöitä.  Markkinoinnin suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys näkyy töissä yhä paremmin. Edelleen monessa työssä tavoitteet jäävät melko yleiselle tasolle, mikä vaikeuttaa tulosten mittaamista ja jatkokehitystä, toteaa SM-kilpailun ylituomarina toimiva Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.  

- Kilpailutöissä näkyy erinomaisia innovatiivisia ja luovia keinoja sekä toteutusmalleja. Ilahduttavaa on nähdä myös uusien yhdistettyjen kuntien markkinointiviestintää sekä pienten kuntien panostusta pitkäjänteisen markkinointityön pohjaksi, jatkaa Seppälä.  

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Se on osa Piiri-hanketta, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.  

Piiri-hankkeen yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet/Suomen Kuvalehti, KL-Kustannus Oy/ Kuntalehti, Finlands kommuntidning ja Place Marketing Oy.  

Voittajille palkintoja 100 000 euron arvosta  

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailujen kunkin sarjan voittaja saa palkinnoksi Suomen mestarin arvon, kunniakirjan ja julkisuutta. Tuomaristo voi lisäksi nimetä sarjojen hopea- ja pronssityöt tai jakaa kunniamainintoja. Tuomaristo jakaa yhteensä 100 000 euron arvosta kampanjapalkintoja sarjojen voittajille. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa.

Kilpailukykysarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on seudun tai kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittäminen ja muutosprosessien tukeminen.  

Matkailusarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kotimaisten tai ulkomaisten matkailijoiden tai kävijöiden houkutteleminen kuntaan tai seudulle.  

Rekrytointisarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kuntien oman työnantajamaineen tukeminen sekä osaajien houkutteleminen seudulle.  

Vuoden markkinointituote -sarjassa palkitaan innovatiivinen ja ainutlaatuinen tuote, toteutus, materiaali tai markkinointiteko.  

Lisätietoja:
Jari Seppälä, viestintäjohtaja, Suomen Kuntaliitto, p.09 771 2010,
Merja Olari-Sintonen, markkinointipäällikkö, Suomen Kuntaliitto, p. 09 771 2676
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailut: www.piiri.info
 
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailut 2010 shortlistat  
Kilpailukykysarjan top 5 aakkosjärjestyksessä  

Karkkilan kaupunki
Me Karkkilalaiset   

Pöytyän kunta
Uudistuneen Pöytyän kunnan ilme ja markkinointiviestintä  

Rauman kaupunki
Raumanmeren matkailupuisto  

Suonenjoen kaupunki
Junamansikka 2009  

Uudenkaupungin kaupunki
Tul toril  

Matkailusarjan top 5 aakkosjärjestyksessä
 
GoTampere Oy/ Visit Tampere Region -hanke
Kommunisteja, vakoilijoita ja maksullisia miehiä – kysyntää rospuutonkin aikaan  

Lohjan kaupunki/ Lohjan Matkailupalvelukeskus
Kunnallinen matkailuneuvonta ”asiakkaan iholle”  

Länsi-Turunmaan kaupunki
Lomaluotsi – Semesterlotsen  

Savonlinnan Matkailu Oy
Tornin veljekset Savonlinnan seudun matkailun viestinviejinä  

Uudenkaupungin kaupunki
Tuotteistetut matkailupaketit

Rekrytointisarjan top 3 aakkosjärjestyksessä  

Helsingin kaupungin Henkilöstökeskus
Hyviä töitä Helsingissä  

Oulun kaupunki/ Oulun seudun yrityspalvelukeskus liikelaitos
Draivi Primus  

Pääkaupunkiseutu: Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa
Mainio Metropoli

Vuoden markkinointituote -sarjan top 5 aakkosjärjestyksessä  

Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy
Karjalaiset kauppamiehet Helsingissä  

Mäntsälän kunta
Kuumailmapallot Mäntsälän taivaalla    

Kyyjärven Mediamyllärit ry.
Nopola News - Sosiaalinen media kuntamarkkinoinnissa  

Petäjäveden kunta/ Jykes Oy/ Poklossi Oy
Petäjäveden Omakotitalonäyttely 2009  

Seinäjoen kaupunkiseutu/ Seinäjoen kaupungin elinkeinokeskus
Postia Tahtomaasta   

 ---   KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR  

Semifinalisterna i femte FM i kommunal marknadsföring har utsetts   FM i kommunal marknadsföring anordnas i år för femte gången, och de som klarat sig bäst i tävlingen har nu utsetts. Sammanlagt 41 bidrag har deltagit i tävlingen, och vinnarna offentliggörs vid evenemanget Piiri 2010 den 26 maj 2008 i Tammerfors. De bästa tävlingsbidragen i fyra olika kategorier premieras med marknadsföringskampanjer som tillsammans är värda 100 000 euro.   

De insända tävlingsbidragen fördelade sig rätt jämnt mellan de olika kategorierna. Fem bidrag har valts på respektive kortlista för kategorierna konkurrenskraft, turism och årets marknadsföringsprodukt. Till rekryteringskategorins kortlista valdes tre bidrag.  

FM i kommunal marknadsföring har som mål att förbättra marknadsföringskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis, dvs. föredömlig och framgångsrik kommunal och regional marknadsföring.  

– Många olika kommuner och regioner har deltagit i tävlingen i år. Bland tävlingsbidragen finns både stora regionala helheter och små kommuners markandsföringsprojekt.  Planeringen och långsiktigheten i marknadsföringen syns allt bättre i tävlingsbidragen. I en del bidrag har målen fortfarande satts på en rätt allmän nivå, vilket gör det svårare att mäta resultaten och att vidareutveckla lösningarna, säger Kommunförbundets informationsdirektör Jari Seppälä, som fungerar som tävlingens överdomare.  

- I tävlingsbidragen förekommer utomordentligt innovativa och kreativa lösningar och handlingskoncept. Det är glädjande att se också sammanslagna kommuners marknadsföring och små kommuners insatser som grund för ett långsiktigt marknadsföringsarbete, konstaterar Seppälä.  

FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Tävlingen är en del av Piiri-projektet som är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för att stärka kommunernas och regionernas marknadsföringskompetens.  

Samarbetsföretag i projektet är Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet/Suomen Kuvalehti, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti, Finlands kommuntidning och Place Marketing Oy.  

Priser värda 100 000 euro  

Vinnaren i varje kategori av FM i kommunal marknadsföring belönas med titeln finsk mästare, ett diplom och publicitet. Juryn kan också dela ut andra och tredje pris eller hedersomnämnanden. Juryn delar ut kampanjpriser värda totalt 100 000 euro till vinnarna i de fyra kategorierna. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag.     

I kategorin konkurrenskraft belönas marknadsföring som har som mål att utveckla konkurrenskraften och livskraften och stödja förändringsprocesserna i en region eller kommun.  

I kategorin turism belönas marknadsföring som har som mål att locka finländska eller utländska turister eller besökare till kommunen eller regionen.  

I rekryteringskategorin belönas marknadsföring som har som mål att stödja kommunernas anseende som arbetsgivare och locka kompetent arbetskraft till regionen.  

I kategorin årets marknadsföringsprodukt belönas ett innovativt och unikt tävlingsbidrag. Det kan vara fråga om en produkt, ett utförande, ett material eller en marknadsföringsinsats.   

Närmare upplysningar:
Jari Seppälä, informationsdirektör, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 2010
Merja Olari-Sintonen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 2676
FM i kommunal marknadsföring: www.piiri.info
 
FM i kommunal marknadsföring 2010, kortlistor
 
Topp 5 i kategorin konkurrenskraft i alfabetisk ordning   Högfors stad
Me Karkkilalaiset 
 
Pöytyä kommun
Uudistuneen Pöytyän kunnan ilme ja markkinointiviestintä  

Raumo stad
Raumanmeren matkailupuisto  

Suonenjoki stad
Junamansikka 2009  

Nystads stad
Tul toril

Topp 5 i kategorin turism i alfabetisk ordning  

GoTampere Oy/Projektet Visit Tampere Region
Kommunisteja, vakoilijoita ja maksullisia miehiä – kysyntää rospuutonkin aikaan  

Lojo stad/Lohjan Matkailupalvelukeskus
Kunnallinen matkailuneuvonta ”asiakkaan iholle”  

Väståbolands stad
Lomaluotsi – Semesterlotsen  

Savonlinnan Matkailu Oy
Tornin veljekset Savonlinnan seudun matkailun viestinviejinä  

Nystads stad
Produktifierade turistpaket
 
Topp 3 i kategorin rekrytering i alfabetisk ordning  

Helsingfors stads personalcentral
Bra jobb i Helsingfors  

Uleåborgs stad/ Oulun seudun yrityspalvelukeskus (affärsverk)
Draivi Primus  

Huvudstadsregionen: Esbo, Grankulla, Helsingfors, Vanda
Magnifik Metropol

Top 5 i kategorin årets marknadsföringsprodukt i alfabetisk ordning  

Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy
Karjalaiset kauppamiehet Helsingissä  

Mäntsälä kommun
Kuumailmapallot Mäntsälän taivaalla    

Kyyjärven Mediamyllärit ry.
Nopola News - Sosiaalinen media kuntamarkkinoinnissa
 
Petäjävesi kommun/ Jykes Oy/ Poklossi Oy
Petäjäveden Omakotitalonäyttely 2009  

Seinäjoki stadsregion/Seinäjoen kaupungin elinkeinokeskus
Postia Tahtomaasta