Kyyjärven verkkolehti | kesäkuu 2010
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn EnglishBlogit

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen tulokset kokonaisuudessaan

27.5.2010 Suomen kuntaliiton mediatiedote / AT

Uusikaupunki, Savonlinna, Oulu ja Kyyjärvi voittajiksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa.

Viidettä kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot menivät Kyyjärvelle, Uuteenkaupunkiin, Savonlinnaan ja Ouluun. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 41 työtä matkailu-, rekrytointi- ja kilpailukykysarjoihin sekä vuoden markkinointituote -sarjaan.

Kilpailussa oli jaossa yhteensä 100 000 euron arvoista kampanjapalkintoja, jotka jaettiin tasan kunkin sarjan voittajan kesken. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista. Sarjoista valittiin myös hopea- ja pronssisijat rekrytointisarjaa lukuun ottamatta. Kaikki sijoittuneet työt saavat kunniakirjat.

Kilpailukykysarjassa voiton vei Uudenkaupungin Tul toril -kampanja, joka tuomariston mielestä soveltuu hyvin muillekin toreille elämää ja vetovoimaa lisäämään.

Matkailusarjassa ykkössijan pokkasi Savonlinnan Torninveljekset, jotka ovat taidokkaasti personoituja viestinviejiä Savonlinnan seudun matkailumarkkinoinnissa.   Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin

Oulun kaupungin ja Oulun yrityspalvelukeskus liikelaitos yhdessä tekemällään nuorisotyöttömyyteen pureutuvan Draivi Primus –hankkeen markkinoinnilla. Tuomaristo kiitteli hyvää yhteistyötä ja konkreettisia, pieniä tekoja nuorten ja yritysten kohtaamiseksi.

Vuoden markkinointituotteeksi valittiin Kyyjärven kunnan käynnistämä Nopola News, joka on sosiaalisen median hyödyntämisen ansiokas esimerkki. Nopola News –verkkopalvelua ylläpitää Kyyjärven mediamyllärit ry, ja sisällöntuottajina ovat paljolti kuntalaiset.  

- Kaikkiaan kilpailutyöt olivat erittäin korkeatasoisia ja joukkoon mahtui niin pieniä tekoja kuin laajoja maakunnallisia markkinointikokonaisuuksia, kertoo SM-kilpailun ylituomari, Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.  

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia sekä esimerkillistä kunnan työnantajakuvan kehittämistä.

Mallia uusille kunnille

- Kilpailussa tuli esille esimerkillisiä toteutuksia, joita varmasti voidaan soveltaa useissa kunnissa, Jari Seppälä toteaa. Esimerkiksi liitoskuntien uusi yhteinen markkinointi antaa hyvän mallin uuden kunnan uuden alun luomiselle yhtenäisillä visuaalisilla ohjeilla ja markkinointilinjalla.  Yhteinen maineen rakentaminen on mukana kaikessa arjen työssä eikä vain mainonnassa.  

- Pienetkin kunnat ovat hienosti suunnitelleet markkinointia ja luoneet uutta ilmettä ja perusmateriaalia. Kun tämä tehdään huolella ja yhteistyöllä, markkinointi voi jatkua pitkäjänteisesti. Tuomariston mukaan tämän vuoden kilpailussa oli erityisen positiivista se, että monessa tapauksessa markkinointi on ollut tuloksellista ja sitä on pystytty mittaamaan. Pienilläkin teoilla voidaan saavuttaa paljon, jos tavoitteet on asetettu riittävän realistisiksi. Esimerkiksi kilpailukykysarjassa menestynyt Suonenjoen Junamansikka on pieni idea, mutta vahvasti Suonenjoen imagoa rakentava.

Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-hanketta, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.

Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet / Suomen Kuvalehti, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti, Finlands kommuntidning ja Place Marketing Oy.   Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kohdistui vuonna 2009 toteutettuun markkinointiin. Keskeisiä arviointikriteerejä oli markkinoinnin tuloksellisuus suhteessa panostuksiin. Palkinnot jaettiin Piiri-tapahtumassa Tampereella 26.5.2010.

Lisätietoja: 
Kilpailun ylituomari Jari Seppälä, viestintäjohtaja, Suomen Kuntaliitto, p. 09 771 2010, 050 667 43
Markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen, Suomen Kuntaliitto, p. 09 771 2676, 050 378 4305

Kilpailukykysarjan kärki

Kilpailukykysarjassa etsittiin markkinointia, jonka tavoitteena on seudun tai kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittäminen ja muutosprosessien tukeminen.  

1. Uudenkaupungin kaupunki /Tul Toril
2. Pöytyän kunta / Uudistuneen Pöytyän kunnan ilme ja markkinointiviestintä
 
3. Suonenjoen kaupunki / Junamansikka 2009

Matkailusarjan kärki

Matkailusarjassa palkittiin markkinointia, jonka tavoitteena on kotimaisten tai ulkomaisten matkailijoiden ja kävijöiden houkutteleminen kuntaan tai seudulle.

1. Savonlinnan Matkailu Oy / Tornin veljekset Savonlinnan seudun matkailun viestinviejinä
2. GoTampere Oy, Visit Tampere Region -hanke  / Kommunisteja, vakoilijoita ja maksullisia miehiä kysyntää rospuutonkin aikaan (jaettu 2. sija)  
2. Länsi-Turunmaan kaupunki / Lomaluotsi Semesterlotsen (jaettu 2. sija)

Rekrytointisarjan kärki Rekrytointisarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kuntien oman työnantajamaineen tukeminen sekä osaajien houkutteleminen seudulle. Rekrytointisarjassa palkittiin vain voittaja.

1.  Oulun kaupunki/ Oulun seudun yrityspalvelukeskus liikelaitos / Draivi Primus

Vuoden markkinointituote -sarjan voittaja

Vuoden markkinointituotesarjassa palkittava voi olla kunnan tai alueen vetovoimaisuustavoitteita tukeva yksittäinen markkinointituote tai -aineisto. 

1. Kyyjärven Mediamyllärit ry. / Nopola News - Sosiaalinen media kuntamarkkinoinnissa
2. Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy / Karjalaiset kauppamiehet Helsingissä
3. Petäjäveden kunta, Jykes Oy, Poklossi Oy / Petäjäveden Omakotitalonäyttely 2009