Kyyjärven verkkolehti | marraskuu 2012
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Yhteispalvelupisteessä

23.11.2012 Kuntaliitto/M.Lahti/LJ

tyytyväisiä etäpalveluasiakkaita

”Kuntien yhteispalvelupisteissä etäpalveluja käyttäneet asiakkaat ovat olleet palveluneuvojien mukaan tyytyväisiä ja iloisesti yllättyneitä”, kertoo maakunta-asiamies Hannu Koponen Keski-Suomen liitosta. Asiakkaat ovat mielissään, että palvelun perässä ei tarvitse matkustaa.  ”Ilman etäpalvelua viiden minuutin asian takia olisi pitänyt ajaa 65 kilometriä suuntaansa”, kommentoi eräs asiakas.

Asiakkaat kokevat etäpalvelun käytön helpoksi: videoyhteys oman paikkakunnan palvelupisteestä virastossa istuvaan asiantuntijaan ei vaadi asiakkaalta tietoteknisiä taitoja, kun palveluneuvoja auttaa ja opastaa. Keskustelu asiakkaan ja virkailijan kesken sujuu videokuvan välityksellä ja tarvittavat dokumentit näkyvät kuvaruudulla samaan aikaan. Tilanne on kahdenkeskinen ja yhtä luottamuksellinen kuin virastossakin olisi. 

”Asiakkaiden kannattaa rohkeasti mennä kokeilemaan etäyhteyksiä omaan yhteispalvelupisteeseensä”, kannustaa Hannu Koponen.  ”Tarkistakaa, mitkä palvelut juuri teidän paikkakunnallanne ovat mahdollisia”, Koponen patistelee.

Lisää etäasiakkaita toivotaan

Etäpalvelukokeilu käynnistyi viime toukokuussa 13 yhteispalvelupisteessä Keski-Suomessa. Kokeilussa ovat erilaisin palveluin mukana Vero, Kela, TE-toimisto, maistraatti ja oikeusaputoimisto.

Etäyhteyksien käyttö lisääntyy pikkuhiljaa, mutta asiakkaita mahtuisi videoyhteyksien äärelle enemmänkin, viestittävät palveluneuvojat. Esimerkiksi lokakuussa TE -toimistoon tuli videoiden välityksellä yhteensä lähes 200 ja Kelaan yli 50 yhteydenottoa keskisuomalaisilta asiakkailta. Veron, maistraatin ja oikeusavun etäpalveluja on käytetty huomattavasti vähemmän. 
Etäpalvelukokeilu pilottikunnissa kestää 30.8.2013 saakka. Koko maahan etäpalvelu pyritään laajentamaan vuosien 2013-2014 aikana. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa etäpalvelua käytetään myös kotoa ja työpaikalta. Etäpalveluhanke on osa valtiovarainministeriön koordinoimaa sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma).

Keski-Suomen etäpalvelut

Asiakas pääsee etäpalvelujen äärelle 13 yhteispalvelupisteessä Keski-Suomessa. Useimmiten yhteispalvelupiste sijaitsee kunnan tai kaupungin virastotalolla. Palveluvalikoima vaihtelee vielä eri pisteissä, mutta tarjontaa lisätään vähitellen.

Jyväskylän viidestä yhteispalvelupisteestä etäpalvelukokeilussa ovat mukana Korpilahden palvelupiste kirjastolla ja Säynätsalon palvelupiste kunnantalolla. Korpilahdella tarjotaan etänä oikeusaputoimiston ja maistraatin palveluja, Säynätsalossa näiden lisäksi myös Kelan palveluja. Molemmissa on mahdollisuus saada etäyhteyden avulla myös joitakin kaupungin palveluja, kuten vanhus- ja vammaispalveluohjausta sekä rakentajan palveluja ja teknistä neuvontaa.

Muissa Keski-Suomen kokeilukunnissa palveluja tarjotaan seuraavasti:

Keuruu: Vero, maistraatti ja oikeusaputoimisto
Petäjävesi: Kela, Vero, TE-toimisto, maistraatti ja oikeusaputoimisto
Multia: Kela, Vero, TE-toimisto ja maistraatti
Joutsa: Vero, maistraatti ja oikeusaputoimisto
Kannonkoski: Kela, Vero, TE-toimisto ja maistraatti
Kivijärvi: Kela, Vero ja TE-toimisto
Kyyjärvi: Kela, Vero, TE-toimisto ja maistraatti
Karstula: Vero, TE-toimisto, maistraatti ja oikeusaputoimisto (Yhteispalvelupiste on Kelan toimistossa)
Pihtipudas: TE-toimisto
Kinnula: Kela, TE-toimisto ja maistraatti
Saarijärven Pylkönmäki: Kela, Vero ja TE-toimisto (Yhteispalvelupiste kirjastolla)

Lisätietoja:
www.yhteispalvelu.fi ja kuntien yhteispalvelupisteet
maakunta-asiamies Hannu Koponen, Keski-Suomen liitto, p. 040 595 0009