Kyyjärven verkkolehti | maaliskuu 2008
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Työvoimatoimiston sivuvastaanotto Kyyjärvellä

Työvoimatoimiston joka tiistaiset käynnit Kyyjärvellä ja torstaiset käynnit Kivijärvellä loppuvat 31.03.2008.


Huhtikuussa atk koulutuksiin

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Katso lisäkuvat   

Työvoimatoimiston sivuvastaanotot

25.3.2008 Irma Mäkelä / Mediamyllärit

Saarijärven työvoimatoimisto lakkauttaa sivuvastaanottojen palvelut maaliskuun loppuun mennessä.

Kyyjärvellä Härkösen Jarmo piti työvoimatoimistoa avoinna vielä tiistaina 25.3. Palvelut lopetetaan maaliskuun loppuun mennessä, joten viimeinen päivä oli tavallaan kyseessä kyyjärveläisten osalta työvoimapalveluiden suhteen oman kunnan maaperällä. Sivuvastaanottojen pito lopetetaan Kyyjärven lisäksi myös Kivijärvellä ja Kannonkoskella maaliskuun loppuun mennessä. Pylkönmäeltä palvelut on lakkautettu jo aiemmin.

Ihan kokonaan toiminta ei kuitenkaan Kyyjärveltä lopu, sillä ajanvarauksella palveluita pyritään tarjomaan työnhakijoille jatkossakin noin kerran kuukaudessa. Syynä sivuvastaanottojen lopettamiseen on sähköisten palveluiden lisääntyminen osoitteessa: www.mol.fi sekä työttömyyden väheneminen. Työttömyys on vähentynyt seutukunnalla työnsaantimahdollisuuksien parannuttua, koulutusten lisäännyttyä sekä luonnollisen poistuman kautta eli osa työnhakijoista on siirtynyt esimerkiksi eläkkeelle.

Työnhakijaksi voi ilmoittautua sähköisesti intenetin kautta. Tässä vaiheessa kaikkea ei voi kuitenkaan hoitaa vielä sähköisesti, sillä esim. työtodistukset yms. on käytävä esittämässä työvoimatoimistossa Karstulassa tai Saarijärvellä. Työnhakija voi ilmoittautua työvoimatoimistoon myös puhelimitse, josta annetaan ohjeistus miten toimia.

Sähköisten palveluiden käyttämisessä on sekä hyvät että huonot puolensa. Hyvin toimivat palvelut eivät ole ajasta tai paikasta kiinni. Mutta, mutta. Jarmo Härkösen mukaan henkilökohtainen kontakti on ollut tärkeää työnhaussa sekä esimerkiksi työvoimakoulutuksiin aktivoinnissa. Toisaalta sähköisten palveluiden käyttäminen ei kaikilta onnistu noin vain. Kaikilla ei ole kotonaan tietokoneita eikä internet yhteyksiä, myös atk-taidot tuottavat monille ongelmia.

Mediamyllyssä asia on jo huomioitu. Myllyn yleisökone on jo ollut myös työnhakijoiden käytössä. Opastusta mollin sivustolle pääsemiseen ja  siellä liikkumiseen on annettu. Kysymyksiä on kuitenkin enemmän kuin vastauksia. Onko kolmannen sektorin toimijan tehtävänä veloituksetta tarjota näitä palveluita? Ovatko kunnat ottaneet kantaa palveluiden karsimiseen? (ei ainakaan Nopola Newsin sivulta löydy vastausta edelliseen kysymykseen) Mitähän muuta tulevaisuus tuokaan tullessaan?

Viimeisenä aukiolopäivänä tehtiin pientä tilastoa; päivän aikana asiakkaita oli 15-20 henkeä, joista 5-6 olisivat joutuneet asioimaan naapurikunnassa.

Ps. Kannattaa muuten liittyä Mediamyllärirt ry:n jäseneksi.