Kyyjärven verkkolehti | huhtikuu 2011
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Nopola Newsille 1000 uutta myyjää huhtikuussa!

1.4.2011 Kyyjärven Mediamyllärit ry / Aaro Toppinen

Aprillipila vai ei? Sen aika näyttää.

Nopola News ei selvinnyt jatkoon Helsingin Sanomain säätiön Uutisraivaaja-kisassa viime kuussa. Tuon jutun yhteydessä lupasin hieman valottaa uutta sosiaalilsen median ansaintalogiikkaa. Tässä sitä nyt tulee ja jos homma ei toimi, niin tämä juttuhan käy sitten loistavasti aprillipilasta.

Taustalla on kuitenkin aivan vakavasti otettava mielenkiintoinen kehitysidea. Suomen Jääkiekkoliiton junioritoiminta ja Kyyjärven mediamyllärit ry ovat helmikuusta lähtien kehitelleet yhteistoimintamahdollisuuksia nettiTV- / iptv eli laajakaistaTV-lähetyksiin liittyen. Piispalan jäähallista on tehty testimielessä jo kaksi turnausta ja kolmas käynnistyy huomenna. Kyseessä on D97 -sarjan lopputurnaus, johon osallistuu 10 joukkuetta ympäri Suomea Oulu - Joensuu - Tampere akselilta. Kaikenkaikkiaan pelaajia lähemmäs parisataa, jos ei ylikin.

Oli kyseesä laji mikä tahansa, kilpaurheilu ei ole halpaa touhua. Sen tietävät niin joukkueiden puuhaihmiset, valmentajat kuin myös vanhemmat. Sponsoreita tarvitaan ja niinpä yritysten logoja näkyy niin joukkueiden nettisivuilla kuin asusteissakin. Tämä on sitä perinteistä toimintaa ja menestyksen kautta myös yritykset saavat näkyvyyttä.

Nopola News tuo kuitenkin aivan uuden ulottuvuuden yritysten näkyvyyteen laadukkaiden nettiTV- ja laajakaistaTV-lähetysten ansiosta. NettiTV näkyy ympäri maailmaa ja laajakaistaTV tässä vaiheessa lähes kymmenen eri operaattorin verkossa. Viikonloppuna mm. Joensuun Jokipoikien pelejä voivat Telekarelian iptv-asiakkaat katsoa HD-laatuisena kotisohvalta. Nopeiden yhteyksien yleistyessä myös laajakaistaTV tekee läpimurron lähitulevaisuudessa, sanovat asiantuntijat eikä väitteellä ole mitään tekemistä aprillin kanssa.

Entä mitä tekemistä otsikolla on sitten jääkiekon kanssa? Paljonkin, sillä idea perustuu siihen, että joukkueiden pelaajat esitellään lähetyksissä pelaakorttien avulla. Kuhunkin korttiin on ensivaiheessa varattu paikka kahdelle yritykselle. Aina, kun pelaajakortti esitellään lähetyksessä, näkyy myös yrityksen logo. Korteissa pelaajista esitellään tietenkin numero, nimi, syntymävuosi, pelipaikka ja kätisyys ja yritysten logot tulevat Sponsored by -tekstin jälkeen. Miksi myös englanniksi, selviää myöhemmin.

Myyjiksi pelaajat ja taustajoukot muuttuvat siinä vaiheessa, kun he etsivät yrityksiä sponsoreiksi joko lähipiiristään tai kauempaa. Myynnin ei pitäisi olla edes kovin vaikeaa sillä turnaushinta on erittäin edullinen. Varmasti myös jokaisen lähipiiristä löytyy etenkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluavat tukea nuorta urheilijaa ja saada samalla ainutlaatuista TV-näkyvyyttä. Toivottavasti joku yritys innostuu jopa niin, että "ostaa" koko joukkueen tai kaikki maalivahdit. Kaikki on mahdollista.

Alkuvaiheessa on sovittu, että kortin tuotosta menee suoraan 50 %:a pelaajan hyväksi pienentäen näin pelaajan turnaus- ym. kustannuksia. Toisesta puolesta osa menee Jääkiekkoliitolle toiminnan pyörittämiseen ja koordinointiin sekä osa myös Mediamylläreille tuotantokustannuksien kattamiseen ja ylläpitoon. Toimintaa pyöritetään Jääkiekkoliiton kautta. Joukkeilla on puolestaan mahdollisuus hankkia myös ns. "pääsponsoreita" lähetyksiin. Jos ja kun toiminta saadaan kannattavalle pohjalle, jako-osuuksiakin voidaan muuttaa.

Toimintamallissa ei Nopola Newsin kannalta sinällään ole mitään uutta, sillä toiminta on koko ajan perustunut ideaan "Raaputa sinä minun selkää, niin minä raaputan sinun". Vaikea nähdä syytä miksei homma voisi toimia laajemminkin, sillä kaikki voittavat ja pienistä puroista kasvaa tosi iso virta. Eikä varmaan kenelläkään Nopola Newsin Yritykset ja palvelut -hakemistossa mukana olevalla yrityksellä ole valittamista vaikka Newsissä kävijöitä on ympäri maailmaa entistä enemmän.

Aprillipäivästä vappuun, Piispalassa pelattaneen 4-5 lopputurnausta. Turnausten määrän kun naputtelee kalkulaattoriin ja kertoo sen parilla sadalla pelaajalla niin eikös siitä jo lähemmäs 1000 erittäin motivoitunutta myyjää kerrykin. Tai sitten homma menee tosiaankin aprillipilan puolelle.

Turnaukset ovat erittäin rankkoja varmasti niin pelaajille kuin taustajoukoillekin, mutta etenkin lähetyksiin osallistuville. Lähetykset käynnistyvät perjantaina aamupäivästä ja lähetyskone suljetaan myöhään sunnuntai-iltana. Lähetykset pyörivät kellon ympäri lauantaina ja sunnuntaina. Jääkiekkoliitto on hankkinut junioreita selostajiksi ja kuvaajiksi. Hyvää jälkeä syntyi viime viikonloppuna, pientä selostuslipsausta lukuunottamatta. Hienosti kuitenkin asian korjasivat. Mylläreiden resurssti ovat erittäin rajalliset ja mikäli yhtään olet kiinnostunut media-alasta niin tervetuloa mukaan. Ei muuta kuin myllylle yhteyttä. Turpeisen Tuomas hypää remmiin heti aamusta.

Syksyllä suunnitelmissa on laajentaa toimintaa Piispalan lisäksi Peurunkaan ja jopa Tanhuvaaraan saakka kansainvälisiin peleihin. Suunnitteilla on myös koulutushanke, sillä kuten aiemmin todettiin kaikista ei tule NHL tähtiä, mutta seuraava Piltz tai Mertaranta näyttää jo lyhyen kokemuksen perusteella enemmän kuin todennäköiseltä.

Niin, ja pelaajakorteihin lisättiin pyynnöstä englanninkieliset tekstit. Pyyntö esitettiin Montrealista saakka. Saa nähdä mitä toiveita kengurumaasta esittävät, sillä tavoitteena on laajentaa iptv-näkyvyys  Austraaliaan jo huhtikuun aikana. Näistä sitten myöhemmin.

Terveiset myös Kiekko-Vantaan -96 Miska Varjosaarelle ja taustajoukoille, sillä hän on tämän uuden toimintamallin ensimmäinen toteuttaja käytännön tasolla. HEAD (R) logo komeilee hienosti Miskan kortilla.