Kyyjärven verkkolehti | marraskuu 2011
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

NopolaNewsin laajentumiskuviot

Kivijärven Yrittäjät ry:n puheenjohtaja Heikki Näsi, Anneli Näsi sekä Juha Koskinen vierailivat Nopola Newsissä.


Nopola News esittelyssä SuBMoJour-seminaarissaKaapelia ja kuitua.... sisälle ja ulos

Yhteistyökumppanit

Nopola News esittelyssä SuBMoJour-seminaarissa

19.11.2011 Kyyjärven kunta & Mediamyllärit ry / Aaro Toppinen

Nopola Newsin liikentoimintamalleja ja vähän muutakin esiteltiin Tampereen yliopistolla järjestetyssä kansainvälisen hankkeen seminaarissa.

SuBMoJour lyhenne tulee sanoista Sustainable Business Models for Journalism. Kyseessä on kansainälinen tutkimushanke, jonka yhtenä tarkoituksena on etsiä, selvittää, tutkia ja koota yhteen journalismin uusia liiketoimintamalleja. Maailmanlaajuiset nopeat verkot, internet ja reaaliaikainen tiedonvälitys ovat tuoneet haasteita perinteiselle journalismille ja sitä kautta myös perinteisen median ansaintamalleihin. Viimeisen vuosikymmenen aikana tapantunut tekniikan huima kehitys ja etenkin sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvu ovat muuttaneet aiemmat nettisivujen lukijat palveluiden sisällöntuottajiksi. Kehityssuunta on peruuttamaton luoden painetta perinteisiin toimintamalleihin, mutta toisaalta se myös mahdollistaa uusien toimintamallien syntymisen.

Taustatietoa hankkeesta löytyy osoitteesta: http://www.uta.fi/cmt/tutkimus/comet/tutkimus/liiketoimintamalli.html

Hankkeessa ovat mukana Tampereen yliopisto, amerikkalainen USC Annenberg sekä japanilainen Wasedan yliopisto. Mukana oleviin tahoihin voit tutustua oheisista linkeistä:

USC Annenberg School for Communication and Journalism
Graduate School of Journalism Waseda University
Tampere Research Centre for Journalism, Media and Communication

Hankkeeseen liittyvä seminaari oli otsikoitu "Tuovatko kasvuyritykset uuden kevään journalismille?" ja mukaan oli kutsuttu muutamia suomalaisia ns. uuden median ilmentymiä, joita voitaneen tulkita jonkinlaisiksi alan pioneereiksi hankeen näkökulmasta tarkasteltuna.

Tilaisuuden alussa hankkeen johtaja professori Risto Kunelius sekä tutkijat Esa Sirkkunen ja Pekka Pekkala kertoivat hankkeen nykytilasta ja tuloksista. Case-tietokanta on työn alla, mutta Japanin maanjäristys on osaltaan vaikuttanut jopa tämän hankeen etenemiseen.
Risto Kuneliuksen esityksen aikaan nousi kylmä hiki ainakin Nopola Newsin esittelijän pintaan, kun puhuttiin ammattijournalismista, journalismin etiikasta sun muista termeistä. Hiki tosin kuivui suhteellisen nopeasti, sillä onneksi oikeastaan vielä kukaan ei ole onnistunut tarkasti määrittelemään mistä Nopola Newsissä todellisuudessa on kyse. Ammattijournalismia se ei ole, ehkä jonkiasteista kansalaisjournalismia vai onko se oikeastaan muuta kuin julkaisualusta eri asioille.

Pekka Pekkala on opiskellut Annenbergin yliopistossa ja tunsi hyvin amerikkalaisen mediakentän ja sen nykyisen murroksen. Amerikassa kaikki on suurta - niin mahdollisuudet kuin riskitkin - joten myös mediakentän murros näkyy siellä aivan eri tavalla kuin Suomessa. Tutkija Esa Sirkkunen tuntee puolestaan erittäin hyvin suomalaisen uusmediakentän ja hänen kanssaan olen aiemmin keskustellut puhelimessa pitkään Nopola Newsiin liittyvistä asioista.

Riikka Krenn kertoi Suomen suurimmasta matkailuun keskittyvästä www.rantapallo.fi sivustosta, sen synnystä, palveluista, ansaintamalleista sekä myös uusista ideoista, joiden ympärille sisältöä voidaan luoda ja siten kehittää ansaintamalleja. Riikka kertoi esimerkiksi käynnissä olevasta projektista nimeltä "Pikavuorolla maailman ympäri", jonka käynnistyminen oli varsin asiakaslähtöinen idea.

Jocka Träskbäckin vauhdikas kuvaus erittäin suositusta www.stara.fi sivuston taustoista ja nykytilasta herätti kuulijoiden mielenkiinnon. Sivusto painottuu viihdeuutisiin ja ns. viihde-elämän hiljaiset viikot ovat kuulemma myrkkyä. Mutta kun Suomessa tai maailmalla tapahtuu niin tilastot muuttuvat ja niinpä esimerkiksi Michael Jacksonin äkillinen poismeno taannoin näkyy kävijätilastossa selvänä piikkinä. Varsin selkeästi tuli mielestäni esiin myös toiminnan taloudellinen ajatusmalli - tappiota ei tehdä!. Esimerkkinä Jocka mainitsi Stara-aikakauslehden julkaisuun liittyvää taustatietoa muutaman vuoden takaa. Yhtään lehteä ei julkaistu tappiollisesti - jos mainoksia ei oltu myyty tarpeeksi lehden julkaisupäivää siirrettiin. Nykyiset ansaintamallit ovatkin sitten aivan erilaiset.

Markku Huusko kertoi www.uusisuomi.fi sivustosta. Netissä näkyvä Uusi Suomi ei ole sama Uusi Suomi, joka aikanaan ilmestyi painettuna. Yleisöstä tiedusteltiinkin mm. nimen merkityksestä julkaisulle ja sen vaikutuksista Uuden Suomen tapauksessa. Ehkä alkuvaiheessa enemmän kuin nyt, totesi Markku. Markun esityksen mukaan alkuvuodet ovat olleet tappiollisia, mutta pää nousee pinnalle. Vahvassa roolissa ja erittäin luettuja ovat lukuisat blogit, joista yksi on Kyyjärven entisen kunnanjohtajan Matti Muukkosen ylläpitämä. Uusia palveluita kehitetään jatkuvasti ja lounaskeskuteluissa viriteltiin ideoita jopa jonkinasteisesta yhteistyöstä Nopola Newsin kanssa. NN:n toimintamalli ja esimerkiksi jääkiekkolähetykset tuntuivat kiinnostavan.

Oleellista ja yhdistävää kaikilla näillä kolmella verkkosaitille oli, että ne ovat mukana TNS Metrixin mittausjärjestelmässä: http://tnsmetrix.tns-gallup.fi/public/
Viikottaiset kävijämäärät kohoavat parhaimmillaan yli 200.000 kävijään, kävijämäärien seurantaan panostetaan ja analysointi on erittäin tarkkaa. Suurten kävijäämäärien ansiosta pyritään tietenkin "Suomen suurimmaksi" jolla on tietenkin merkitystä markkinointia tehtäessä. Yllättävää mielestäni oli se, miten pienillä henkilöstömäärillä toimintaa pyöritetään ja liikevaihdot kuitenkin kohoavat satoihin tuhansiin euroihin.

Viimeisenä oli vuorossa Nopola Newsin esittely, joka tietenkin poikkeaa niin lähtökohdiltaan kuin tavoitteiltaankin edellämainituista. Aikaa oli varattu ruhtinaalliset 15 minuuttia, sillä seuraava ryhmä kolisteli jo aulassa ja oli tulossa samaan tilaan.

Mitä sitten ehtii vartissa kertoa? Välittämättä pätkääkään journalismin etiikasta, joka käsittääkseni kieltää esimerkiksi lehtiartikkelissa yrityksen mainonnan, ensimmäisellä slidella esittelin Kyyjärven. Kunta- ja seutukuntamarkkinointi on yksi NN:n tehtävä. Yllättävää oli, että lähes viidestäkymmenestä ympäri Suomea olevista osallistujasta monet olivat kuulleet Kyyjärvestä ja moni oli käynyt tai pysähtynyt. Yksi oli ajanut ohi, mutta toivottavasti ei seuraavalla kerralla, sillä risteysalueen palvelut, Paletti ja Kyyjärven yritystoiminta tulivat kuvattua pikaisesti. Toisessa slidessa hyökättiin entistä räikeämmin journalismin vastaista etiikkaa vastaan näyttämällä kuva Helsingin musiikkitalon lattiasta. Kaikki tunnistivat kuvan, mutta hyvin harva (tuskin kukaan) tiesi, että paljon huomiota herättänyt vaalea lattia on pohjoiskeskisuomalaista mäntyä Saarijärven Kalmarista ja tuotanto osoitus Kyyjärven Saha Oy:n huippuosaamisesta. Eri lähteistä tuleva ns. hyperpaikallinen tieto ja sen välittäminen eteenpäin on tietenin yksi NN:n kantavista ajatuksista. Kerroin, että varastosta saattaa löytyä samaa tavaraa tai ainakin yhteystiedot Nopola Newistä, josta tilannetta voi tiedustella. Olin ikäänkuin havaitsevinani jonkinlaisia ahaa-elämyksiä yleisön joukossa. Alueemme yrityselämän ja vahvuuksien esitteleminen on yksi Nopola Newsin tärkeimmistä tehtävistä. Tässä vaiheessa tutkija Pekka Pekkala innostui kommentoimaan, että hänen mielestään toiminnassa on kyse varsin amerikkalaisesta ajattelumallista. Tuntematta tarkemmin kyseistä mallia, veikkaan kuitenkin, että NN:n mallissa mennään aavistuksen syvemmälle. Valitettavasti aika ei riittänyt keskusteluihin. Tämän lisäksi, ehtii tietenkin kuvata Nopola Newsin synnyn, tämän hetken tilan, hieman taustayhteisöstä, meriiteistä ja ansaintamalleista  kun oli kyse, nostin tietenkin esiin nettiTV- ja iptv-palveluiden hyödyntämisen huikeat mahdollisuudet.

Keskustelua olisi varmasti syntynyt enemmänkin kaikkienkin esitysten kohdalta, mutta valitettavasti aika oli rajallinen tällä kertaa. Ilmapiiristä voi kuitenkin aistia selvästi sen, että jatkoa on luvassa. Olisi aika huikeaa välittää seuraava seminaari teräväpiirtona amerikkalaisille ja japanilasille hankekumppaneille.

Tällä kertaa olin liikkeellä pienen pikkujouluporukan kanssa omalla autolla, mutta jatkossa täytyy taas palata entiseen käytäntöön ja varata pikkubussi. Esittelijöitä, kontaktien luojia tai vaan pelkästään jutustelijoita ei ole koskaan liikaa.

Niin ja ei tietenkään paikkaa, jossa ei olisi ex-kyyjärveläisiä tai muita tuttuja. Pöyhtärin Reeta(?) työskentelee journalismin parissa samassa talossa ja oli mukana seminaarissa. Reeta seuraa Nopola Newsiä ja voisitkin muuten tämän luettuasi kirjoittaa ammattilaisen näkemyksen seminaarista. Kiitos jo etukäteen. Nurkan takaa, kadun toiselta puolelta löytyi Adtimer-mainostoimisto (www.adtimer.fi), mutta siellä työskentelevä ex-karstunen Tuukkasen Suvi oli jo ennättynyt lähteä viikonlopun viettoon.