Kyyjärven verkkolehti | marraskuu 2012
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Ehdokkaiden ajatukset kiinnostivat - 9195 klikkausta

1.11.2012 Kyyjärven Mediamyllärit ry / Aaro Toppinen

Kuntavaaliehdokkaiden esittelyjä selattiin ahkerasti - kolmessa viikossa lähes 10.000 latausta 1.500 asukkaan kunnassa!

Nopola Newsissä oli edellisvaalien tapaan kuntavaaliehdokkaiden esittelyt lokakuun Pääkirjoitus-aihealueella (->LINKKI). Ehdokkaat valokuvattiin ja jokaisesta tehtiin ns. oma miniweb-site, johon tuli ehdokkaan tiedot sekä vapaaehtoiset vastaukset enintään viiteen ennalta asetettuun kysymykseen. Edelliskerrasta poiketen vastaukset julkaistiin sitä mukaa kun niitä kertyi - viimeksi vastauksia odoteltiin, koottiin keskitetysti ja julkaistiin yhtäaikaa.

Tällä kertaa ehdokkaita ei myöskään mitenkään patisteltu vastaamaan ja samalla ikäänkuin mitattiin kiinnostusta sähköisen paikallismedian mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin - siis aivan tarkoituksellisesti. "Kiinnostusprosentiksi" saatiin hyvä, hieman vajaa kolmannes eli 27,8 %, sillä kaikkiaan 36 ehdokaasta kymmenen vastasi kysymyksiin. Olisikin mukava tietää mitkä olivat valtakunnallisten vaalikoneiden vastausprosentit Kyyjärven osalta, sillä yhtä kun kokeilin ja vaikka miten vastasin, niin tulos oli aina sama ja ainoastaan ehdokkaat hieman eri järjestyksessä.

Nopola Newsissä oli kuitenkin tehoa, sillä läpimenoprosentiksi saatiin huikeat 60 %:a. Nimittäin kymmenestä vastanneesta kuusi meni suoraan läpi ja yksi arvonnan kautta ensimmäiseksi varajäseneksi, joten saldo oli erinomainen. Niin, tai sitten kyse oli ainoastaan aktiivisten ehdokkaiden halusta hyödyntää kaikkia mahdollisia käytettävissä kanavia ja tuoda ajatuksiaan esiin kuten koko idean tarkoitus olikin. Mene ja tiedä. 

Artikkelikohtainen seuranta antaa mielenkiintoista lisätietoa. Reilussa kolmessa viikossa 6.10-31.10. ehdokkaiden esittelysivuja klikattiin siis yhteensä 9.165 kertaa. Ehdokkaiden välillä klikkausten määrä vaihteli 147:n ja 341 klikkauksen välillä. Suoraa yhteyttä klikkausten ja läpimenon välillä ei kuitenkaan ole, mutta jos keskimäärin joka neljännen klikkauksen olisi onnistunut muuttamaan ääneksi, niin läpimeno olisi ollut varma. Saldoista huomaa selkeästi saman kuin viimeksi eli uudet ehdokkaat ja heidän ajatuksensa kiinnostavat, vaikka pienellä paikkakunnalla ehdokkaat eivät kovin vieraita olekaan. Lukijat myös odottivat vastauksia ja palkitsivat vastaajat ahkeralla klikkailulla. Samoin Facebook-linkitykset ja ehkä muutkin sosiaalisen median kytkökset näyttivät lisäävän klikkauksia kuten arvata saattaa. Myös vanhempien ehdokkaiden ja nuorten välillä näyttää olevan tiettyjä eroja - ei läpimenon vaan klikkausten ja sen olettamuksen suhteen, etteivät tiettyjen ehdokkaiden äänestäjät ole vielä netissä. Erittäin mielenkiintoinen vaalikampanjan suunnitteluun ja sisältöön vaikuttava asia, jonka merkitys tietenkin korostuu enemmän esimerkiksi valtakunnallisissa vaaleissa tai suuremmilla paikkakunnilla. Tarkempi analysointi vaatisi kuitenkin esimerkiksi kyselytutkimuksen tekemistä ja tietenkin osaamista.

Kyyjärvellä Suomen "nuorekkain" valtuusto - Miksi?

Kyyjärven uudessa valtuustossa 35 %:a on alle 35-vuotiaita ja kysymys kuuluu - Miksi?

Onnistunut ehdokasasettelu on tietenkin yksi syy, mutta erityisesti tutkijoita kiinnostaa tällä hetkellä se, mikä merkitys on mahdollisesti ollut Nopola Newsin nettiTV lähetyksillä paikallisen päätöksenteon mielenkiinnon lisääjänä.

Jo lähes kahdeksan vuoden ajan kunnanvaltuuston kokoukset on tuotu suorina lähetyksinä kuntalaisten tai asioista kiinnostuneiden kotisohville. Ensin nettiradion välityksellä ja vuodesta 2008 saakka nettiTV- ja tätä nykyä myös iptv-lähetyksinä suoraan televisioon. Pienellä paikkakunnalla tunnen lukuisia henkilöitä, jotka eivät tule astumaan kunnanvaltuuston salin kynnyksen yli, mutta erittäin kiinnostuineina seuraavat kokouksia netin kautta - ja mikä parasta ottavat myös tiukasti kantaa asioihin. Tutkijoita kiinnostaa tietää, onko tämä ollut yksi taustasyy paikallispolitiikan kiinnostavuuden lisääntymiseen etenkin nuorten ja netin käyttäjien keskuudessa. Saldot ainakin puhuvat puolestaan, sillä esimerkiksi viime viikon maanantain valtuuston kokousta ei paikanpäällä seurannut kukaan - ei edes lehdistön edustajat. Reaaliaikaisia nettilatauksia kertyi yli 50, minkä päälle tulevat tietenkin nettiradio- ja iptv-katsojat ja myöhemmin tallenteita katsoneet. Näin laskien päästäänkin jo aikamoiseen kiinnostuneiden joukkoon verrattuna siihen, että perinteisessä mediassa on pieni juttu kokouksen kulusta.

Tutkijoista ainakin tämä mies (-> LINKKI) eli Ari-Veikko Anttiroiko Tampereen yliopistosta lupasi mainita Nopola Newsin 1:30 säännön yhtenä näppituntumana e-demokratian vaikuttavuudesta puhuessaan tällä viikolla valtakunnallisilla Kunnallistieteen päivillä Oulussa. (-> LINKKI) ja tässä linkki esitykseen (-> LINKKI)

Eli sääntöhän tarkoittaa sitä, että jos yksi vaivautuu valtuustosaliin saakka niin netissä on vähintään 30 latausta. Jos taas esityslistalla on mielenkiintoista asiaa niin katsojasuhde on tuon mukainen. Muutaman vuoden takaista Kaustisen kunnanvaltuuston kokousta, jonka Nopola Newsin porukka kävi nettiin lähettämässä, ladattiin yli 1200 osoitteeseen! Mutta tuolloinhan puhuttiin lähes miljoonan euron takauksen myöntämisestä Kaustisen Kansanmusiikkisäätiölle. Suhdeluku oli kuitenkin sama jo tuolloin.

Mitähän mahtaisivat katsojaluvut olla, jos viiden kunnan alueella toimivan Sote:n ja Saarikan päätöksenteko saataisiin yhtä avoimeksi ja näkyväksi?

Ehdokkaiden keräämiä klikkauksia ei julkaista, mutta itsekukin ehdokas saa toki oman tietonsa yllekirjoittaneelta niin halutessaan. Kiitokset kaikille mukana olleille.

Ps. Niin ja onhan tuota tuloslistaakin klikattu jo yli 1.100 kertaa!