Kyyjärven verkkolehti | marraskuu 2005
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

Katso lisäkuvat   

Comenius 1 kieliprojekti

Birgitta Tallila

Peruskoulun opetussuunnitelman mukaisesti yksi koulun monista tehtävistä varsinaisen opettamisen lisäksi on mm. "kehittää oppilaan valmiuksia kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen".

Tänä lukuvuonna Iso-Nopolan koululla opetushallituksen antamaa ohjetta noudatetaan varsin konkreettisesti. 8.luokan oppilailla on nimittäin tänä lukuvuonna menossa Comenius 1-kieliprojekti yhdessä ranskalaisen ystävyyskoulun, College Gambettan kanssa.

Comenius-kieliprojektit ovat 1 lukuvuoden mittaisia kahden eurooppalaisen koulun välisiä EU-rahoitteisia hankkeita, joiden tavoitteena on paitsi tutustuttaa oppilaat toiseen eurooppalaiseen maahan ja kulttuuriin kuin myös motivoida heitä kielten opiskeluun. Projektin avulla toivomme  oppilaiden lisäksi oppivan  pitkäjänteisyyttä, suvaitsevaisuutta, erilaisuuden sietämistä kuin myös oman maan ja elinolojen arvostamista.

Käytännössä kieliprojekti sisältää työskentelyä yhteisesti valitun aiheen parissa, jota työstetään vähintään 14 päivää kestävien vastavuoroisten vierailujen aikana. Meillä aiheena on verrata elämää ja elinympäristöä Suomessa ja Ranskassa teini-ikäisen nuoren kannalta. Yhteistyökoulumme College Gambettan toivomuksesta elinympäristön vertailu sisältää myös tähtitaivaan/valosaasten havainnointia. Lsäksi kieliprojektissa edellytetään tutustumista kohdemaan kieleen, vähintään 20 oppitunnin verran.

Ennen vierailuamme Ranskassa meitä suomalaisia saattoi valosaaste aiheena hieman hymyillyttää. Täällä Kyyjärvellä tähtitaivaan näkymisestähän ei juuri ole tarvinnut huolta kantaa; toisin on asia 20000 asukkaan Cahorsissa, jossa tähtitaivaan näkymisen pelätään häviävän 10 vuodessa, jollei asialle tehdä jotain. 

10.10-24.10 olleen Ranskan vierailumme aikana tutustuimme valosaasteeseen tarkemmin  Heti ensimmäisenä varsinaisena oleskelupäivänämme (maanantain 10.10 kuluttua pääosin matkustaessa) havainnoimme Cahorsin valosaastetta ilta yhdeksältä alkaen ensin Cyrin kukkulalta käsin ja sitten kaupungin pääkadulla kävellen. Huomiomme kiinnitettiin siihen, miten tiuhaan lyhtypylväitä oli pitkin pääkatua ja miten joka ikinen vähänkin merkittävä patsas tai nähtävyys oli kirkkaasti valaistu, näin myös isäntäkoulumme, entisen jesuiittaluostarin, torni. Lisävalaistusta aiheeseen saimme myös perjantaina 21.10 järjestetyssä valosaastekonferensissa, jossa esitelmöi sikäläinen asiantuntija Michel Bonavitacola.

Teini-ikäisen elämän vertailu puolestaan toteutettiin siten, että oppilaat (toki myös me mukana olleet 2 opettajaa) asuivat koko vierailun aikana isäntäperheissä ja elivät normaalia ranskalaista arkielämää isäntäperheensä tapojen ja aikataulujen mukaisesti. Jotta asiat eivät jäisi vain muistikuvien pariin, oppilaat kirjoittivat koko matkan ajalta päiväkirjaa sekä tekivät erilaisia opettajien etukäteen antamia havainnointitehtäviä.

Maanantaista perjantaihin oppilaat tulivat ranskalaisen projektiystävänsä mukana kouluun ja viikonloput vietettiin perheissä.  Pääsääntöisesti ranskalaiset oppilaat olivat omilla oppitunneillaan ja meillä suomalaisilla oli erikseen järjestettyä ohjelmaa. Toivomuksestamme meille oli järjestetty myös aikaa ja paikka projektitehtävien tekemiseen.

Toki teimme Ranskassa muutakin kuin tehtäviä. Meille esiteltiin Cahorsin kaupunkia ja sen nähtävyyksiä kahteenkiin otteeseen eri oppaiden välityksellä ja pääsimme moniin sellaisiin paikkoihin, mihin yleensä on pääsy kielletty. Näistä mainittakoon mm. vierailu kaupungin arkistoissa, joissa säilytetään vuosisatoja vanhoja dokumentteja. Pääsimme myös tapaamaan kaupungin johtoa, Lot-alueen maakuntaneuvostoa ja Toulosessa Suomen kunniakonsulia.

Kahtena eri päivänä kävimme myös retkillä. Maanantaina 17.10 teimme retken, jonka aikana vierailimme kolmessa eri kohteessa. Ensin pysähdyimme Souillacin automaasstimuseossa, jossa esillä oli mitä hienompia mekaanisesti toimivia eri teemottain järjestetty nukkeja 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alusta. Nämä nuket oli alunperin tehty joko mainostarkoituksiin tai koteihin asukkaiden huvitukseksi, niiden funktio oli siis tavallaan sama kuin nykyään televisiolla. Mekaniikkamuseon jälkeen seurasi henkeäsalpava retki Padiracin rotkossa, jossa 77 metrin syvyydessä teimme gondoliretken tippukiviluolien ympäröimänä. Lopuksi pistäydyimme vielä Rocamadourissa, vanhssa keskiaikaisessa kaupungissa, joka on yksi Ranksan suosituimmista turistikohteista. Keskivikkona 19.10 vierailimme puolestaan Toulosessa, jossa pääosa päivästä kului avaruuskeskuksessa.

Paljon muutakin nähtävää ja koettavaa sisältyi vierailuumme, niin yhteisesti kuin erikseenkin tehtyä. Oli kanoottiretkeä, lentopallo-ottelua, paikallisen perinneleivonnaisen valmistamista ja ennen kaikkea elämistä ja kokemista ranskalaiseen tyyliin. Monelle oppilaalle tämä oli ensimmäinen ulkomaanmatka ja kokemusta voikin hyvin verrata  nykyään suosiossa oleviin selvitymisseikkailuihin. Olimmehan me kaukana kotoa, vieraassa maassa ja vieraassa kulttuurissa, oli pärjättävä joko englannilla,muutamalla hallitsemalla ranskan sanalla tai kansainvälisellä elekielellä. Oli myös totuttava erilaiseen päivärytmiin, erilaisiin ruokiin ja ateria-aikoihin. Joka päivä tuli uusia kokemuksia ja elämyksiä, joiden sulattamiseen menee vielä kotvasen aikaa; onhan vierailustamme vasta kulunut viikko.

Kaiken kaikkiaan vierialumme Ranskassa sujui hyvin. Meidät otettiin vastaan hyvin ystävällisesti ja vieraanvaraisesti ja vierailumme herätti paikan päällä suurta kiinnostusta. Nyt keskitymme vähän aikaan normaaliin kouluopiskeluun ja alamme pikku hiljaa suunnitella tarkemmin ystäviemme vastavierailua Kyyjärvellä 11.2.-25.2.2006.

Ranskalaisten tulevasta vierailusta kuin myös omasta matkastamme voi lukea lisää koulumme internet-sivuilta kuin myös Nopola News-lehdestä.