NopolaNews 1.0 (2005 - 2012)
 
Ympäri Eurooppaa junalla osa 1Ympäri Eurooppaa junalla osa 1

Ympäri Eurooppaa junalla osa 1

3.9.2014 Vilma Hakola

Istun tällä hetkellä tietokoneen äärellä itävaltalaisessa reppureissaajien hostellissa Wienissä. Päädyin tänne monen mutkan kautta ja ajattelin, että reissustani voisin lähettää stooria tänne newsiin.

Olen nyt siis interrail matkalla mikä meinaa sitä, että minulla on
ostettuna junaliput jolla saan käytännössä rajattomasti käyttää euroopan
rautateitä. Niin, ja tietysti reissussa on mukana myös pari hyvää ystävää,
joitten kanssa jakaa rakot jaloissa ja loputon odotus eri juna-asemilla.

Matkamme alkoi Budapestistä, jonne lennettiin onneksi halvalla. Kohteessa
meillä oli yksi tuttu unkarilainen, jonka luokse pääsimme yöpymään tyyliin:
"Yksi levitettävä sohva, kolme tyttöä" Sopu antoi hyvin sijaa muutaman yön ajan ja tapasimme myös pari muuta kaveria, jotka olivat samaan aikaan kaupungissa. Budapest oli todella kaunis paikka. Paljon upeita vanhoja rakennuksia, jotka henkivät karismaa. Hinnat olivat myös meidän budjetillemme herkkua vaikka florintteja saikin laskea koko rahan edestä.

Budapestin jälkeen jatkoimme matkaamme Zagrebiin, mikä on Kroatian
pääkaupunki. Alunperin oli tarkoitus jäädä Zagrebiin mutta huomasimme, että tunnin sisään menee yöjuna rannikolle Splittiin, joten päätettiinkin hypätä siihen hyvien uimarantojen toivossa. Yöjuna olikin sitten mielenkiintoinen kokemus. Junaan oli tehty nukkumiskoppeja, johon oli tungettu kummallekin puolelle kolme sänkyä päällekkäin. Värimaailmana toimi "kaunis" sairaalan vihreä.  Muutaman epämääräisen remmin pystyi virittämään, ettei sängystä pääse putoamaan kesken matkan. Niin ja tietty saatiin kaupan päälle myös petivaatteet. Elikkä kertakäyttöiset paperilakanat, paperipeitot ja paperityynyliina. Kyllä oma makuupussi tuntuikin hyvältä matkatavaralta siinä vaiheessa. Lisäksi konnari osasi englantia yhtä paljon kuin meikä
kiinaa, mutta hämmentävästi matka lutviutui yllättävän vaivattomasti ja saatiin myös tosi hyvät yöunet nukuttua.

Itse asiassa ottaisin kämäsen ja myöhässä olevan kroatialaisjunan aina
jos toisena vaihtoehtona on Italian juna. Luulisi, että Italian junat ovat
vaivattomia, mutta niihin joutuu tekemään käytännössä aina varauksen ja
maksamaan pienen lisämaksun. 

Meidän kokemukset varauksen teosta ovat olleet seuraavat:


1. Tutki lippuautomaattia ja totea että saat enemmän infoa ja halvemmalla
luultavasti jos ostat lippuluukulta, koska et osaa käyttää automaattia.
Jonota kaksi tuntia lippuluukulle, saa samat tiedot ja maksa sama summa
mikä oli automaatissa.


2. Tällä kertaa yrität ostaa viisastuneena liput automaatista. Automaatti
sanoo, ettet voi ostaa lippua junaan mihin aiot. Kokeile toista
automaattia, joka antaa ostaa liput lähemmäksi määränpäätä, muttei
kuitenkaan sinne asti minne haluat.


3. Ole hämmentyneenä Italian junista johon ei pääse ilman varausta mutta
johon et kuitenkaan voi tehdä varausta. Kysele konnareilta. Kysele lisää.
Kukaan ei tiedä. Hyppää lopulta junan kyytiin ilman varausta ja tee/osta
varaus junassa konnarilta. Riemuitse! ettet joutunut maksamaan 50,- sakkoa koska sinulta puuttuu ennakkoon tehty varaus.