NopolaNews 1.0 (2005 - 2012)
 
8 Full Pullia ja SM - Taustalla paikallista huippuosaamista8 Full Pullia ja SM - Taustalla paikallista huippuosaamista

8 Full Pullia ja SM - Taustalla paikallista huippuosaamista

22.8.2016 Kyyjärven mediamyllärit ry / Aaro Toppinen

Jyrki Mäntynen nappasi kolmannen SM -tittelinsä Tractor Pulling 2016 / Race Trucks 8500 kg -sarjassa. Aikaisempi Suomen mestaruus on vuodelta 2012 sarjoissa Race Trucks 6500 kg ja 8500 kg. SM-kakkossija on vuodelta 2013.

Sarjassa ajettiin tänä kesänä kuusi osakilpailua. Kauden avauksessa Piikkiössä Jyrki oli neljäs, Haapajärvellä ja Alahärmässä tuli voitto, Kalajoella kakkossija ja kauden viimeisessä kisassa Lappeenrannassa sijoitus oli kolmas. Tyrnävän kisassa hajosi järjestäjän vetolavetti, joten sieltä ei tuloksia saatu.

Tractor Pulling:ssa on kyse siitä, että veturin perään kiinnitetään vetolavetti jonka paino kasvaa vedettäessä. Radan mitta on 100 metriä ja mikäli veturi ja kuski saavat taakan perille saakka, on kyseessä otsikossakin mainittu Full Pull. Kahdeksan Full Pullia oli Jyrkin saldo tänä kesänä. Kisassa on kaksi vetoa ja jossain vaiheessa taakka vain kasvaa niin suureksi, että kyyti yksinkertaisesti loppuu!

Jyrkillä on kaksi Volvo-kilpuria, vuoden 1994 mallinen Volvo FH16, joka toimii tarvittessa myös elinten luovuttana. Harald Hirmuiseksi ristitty tämän vuoden ajokki on Volvo F16 vuosimallia 1989. Tai tarkemmin sanottuna Volvon näköisiä ajopelejä, sillä melkoisen muodonmuutoksen etenkin moottori, kytkin ja syöttöjärjestelmät ovat käyneet läpi. Toisaalta vaihdelaatikko, perä, vetoakselit ja navat ovat alkuperäistä Volvoa ja kuulemma ihmeesti kestävät lähes 1800 hevosvoiman aiheuttaman väännön. Se on satavarmaa, että hammasrattaat ja akselit on kovilla, kun kytkin nousee ylös. Tämän vuoden kisa-auton rakentaminen alkoi vuonna 2011 Betsetin takana Metallisorvaamo Patovistin Jarkon hallilla, jota tätä nykyä myös "Ohrasaaren Vehoksi" kutsutaan. Osaamista löytyy ja sitä on vaikka muille jakaa, mutta kaikkea ei kerrota. Tarkan metallintyöstön lisäksi Jarkolta löytyy apua tarvittessa myös hydrauliikkaan ja pneumatiikkaan - pumppuja, letkuja ja liittimiä.

Ihan kaikkia ei itse rakenneta tai viritetä, sillä esimerkiksi syöttöpumppu, suuttimet ja suuttimien rungot tulevat suoraan Hollannista. Auton Eagle -kytkin on puolestaan vaasalaisen Kunimek Oy:n valmistama. LTR Racingin Mikko Lehti ja NPS Heads:n Marko Pirkonen vastaavat siitä, että kansissa ilma kulkee.  Tiettyjä osia on valmistettu myös MuoViitalan CNC-koneilla Perhossa. Euroopassa ja etenkin Hollannissa taso on kova. Jyrkin arvion mukaan siellä kilpailee tällä hetkellä ehkä 7-8 autoa, jotka ovat vielä aavistuksen Ohrasaaren Vehon edellä. Ei kuitenkaan paljon ainakaan ensi kaudella.

Metallisorvaamo Patovistin koneilla on puolestaan valmistettu mm. eri osia moottoriin, mutta niistä ei sen enempää huudella. Moottorin virittely on ollut Jyrkin vastuulla ja siltä saralta huippuosaamista on karttunut. Auton rakentelutiimiin ovat Jyrkin ja Jarkon lisäksi kuuluneet Kari Mäntynen Kyyjärveltä, Marko Mäkelä Saarijärveltä sekä alussa Leo Krook Karstulasta.

Sitä ei tullut kysyttyä onko pankin Urpo sormensa rasvannut vetopelin kimpussa, mutta yksi sponsoreista on kuitenkin POP-Pankki Kyyjärveltä. POP-pankin, MuoViitalan ja Kunimek Oy lisäksi muita hyviä yhteistyökumppaneita ovat olleet Tiaskorpi.com ja Vervaet.Finland. Suurkiitos kuuluu myös Kuljetus Aleksi Peltoniemelle Alajärvelle, sillä ilman hänen apuaan koko kausi olisi jäänyt väliin, toteaa Jyrki. Saumatonta yhteistyötä tarvitaan lajissa kuin lajissa.

Syksyn kiireiden helpottaessa ja iltojen hämärtyessä "Ohrasaaren Veholla" palaa valot taas yömyöhään, sillä auton virittely ensi kaudelle alkaa. Ensi kaudelle alunperin Volvon 16-litraisen moottorin tilavuus kasvatetaan lähes maksimiin eli 18 litraan (max 18,3) ja hevosvoimamäärä on tarkoitus saada lähemmäs 2000 kuten hollantilaisilla. Siinä sitä onkin talvelle hommaa kun moottorin osia ei vielä edes ole! Turboja moottorissa saa olla vain yksi.

Jyrki on käynyt kerran näytöskisassa Ruotsissa Målilla, mutta haaveena olisi joskus haastaa kovatasoiset hollantilaiset tai tanskalaiset. Nähtäväksi jää, joko ensi kaudella 18-litrainen ja 2000 hevosvoiman Harald Hirmuinen matkaa Eurooppaan.